wtorek, 16 sierpnia 2016

Współczesność w duecie ze Starożytnym Egiptem.


Autor: Rick Riordan
Tytuł: Czerwona piramida
Cykl: Kroniki rodu Kane. Tom I.
Wydawnictwo: Galeria Książki
Liczba stron: 544

Bardziej lub mniej odległa przeszłość zawsze fascynowała sobą ludzi. Już tysiące lat temu próbowali dociekać losów swoich przodków, a do tego sami mieli świadomość tego, że kiedyś odejdą, więc zostawiali świadectwa swego istnienia dla kolejnych pokoleń. Dzisiaj cały czas archeologowie prowadzą wykopaliska, które pozwalają im poszerzyć swoją wiedzę na temat odległych kultur - to, co dawniej było niezrozumiałe, teraz nabiera wyrazistości. Przykładem może być chociażby dorobek starożytnych Egipcjan - gdyby nie odkrycie kamienia z Rosetty przez wojska Napoleona i odkodowanie go przez Champolliona, być może dalej nie znalibyśmy sekretu hieroglifów. Kto zresztą wie, jakie inne sekrety kryją się w dawnym państwie faraonów? 


Od śmierci matki Carter i Sadie są sobie niemal obcy. Dziewczyna mieszka z dziadkami w Londynie, jej brat natomiast podróżuje po świecie z ojcem, wybitnym egiptologiem doktorem Juliusem Kane. Pewnej nocy doktor Kane zabiera Cartera i Sadie na „eksperyment naukowy” do British Museum, w nadziei że uda mu się z powrotem połączyć rodzinę. Zamiast tego jednak uwalnia egipskiego boga Seta, który skazuje doktora na wygnanie, a jego dzieci zmusza do ucieczki. Wkrótce Sadie i Carter odkrywają, że budzą się wszyscy bogowie Egiptu, a najgorszy z nich – Set – chce zniszczyć rodzinę Kane. Aby go powstrzymać, dzieci muszą podjąć niebezpieczną podróż po całym świecie. Będzie to zadanie, które przybliży je do prawdy o rodzinie i ujawni jej powiązania z tajnym stowarzyszeniem istniejącym od czasów faraonów.

Są książki, z których się wyrasta. W dzieciństwie bardzo lubiłam Harry'ego Pottera, natomiast dzisiaj uważam, że ta seria jest po prostu przereklamowana i nie do końca rozumiem, dlaczego aż tyle osób ją kocha, bo ja za drugim, powtórkowym podejściem, nie byłam w stanie znaleźć w sobie takiego entuzjazmu. Obecnie staram się rozsądnie wybierać sobie lektury - tak, aby nie męczyć się książką pisaną z myślą o osobach, które są młodsze niż ja, ale i by nie wybrać czegoś zbyt ciężkostrawnego. Rick Riordan teoretycznie pisze już nie z myślą o mnie... a jednak w tej historii było coś takiego, co nie pozwalało mi odłożyć jej na bok. Czytało mi się ją nie dość, że szybko, to jeszcze przyjemnie! 

Na pewno jest to zasługą żywej akcji, która cały czas pędzi do przodu. To nie jest historia, przy której można sobie przyciąć komara. Tutaj wydarzenia cały czas pędzą przed siebie, a autor nie przewidział ani chwili na zaczerpnięcie oddechu. Wraz z Sadie i Carterem nie tylko przeżywamy rozmaite przygody, ale i poszerzamy swoją wiedzę, bo ta książka jest jej prawdziwą studnią. Nie bójcie się jednak, informacje nie są podawane w formie suchych faktów rodem z encyklopedii, ale przy okazji - dowiedziałam się dzięki temu naprawdę masy rzeczy! Zawsze mocno ceniłam sobie historię, a dzięki Riordanowi mogłam ją poznać od strony, o której nie miałam pojęcia. Nigdy nie przypuszczałam, że starożytny Egipt może być aż tak interesujący dla mnie... 

Oprócz historii Egiptu ogromną rolę w tej książce odgrywa także mitologia ludu znad Nilu. Czerwona piramida łączy w sobie współczesność wraz z potwierdzonymi wydarzeniami z odległej przeszłości, a do tego zawiera wiele wierzeń Egipcjan, przez co tworzy udaną mieszankę. Można się obawiać, że autor w ten sposób tworzy zbyt duże zamieszanie, ale po co? Udało mu się stworzyć zgrabną, świetną powieść dla młodzieży z doskonale zarysowanymi głównymi bohaterami, których nie sposób nie polubić. Na pewno mogę polecić wszystkim młodym osobom, a do tego tym, którzy lubią od czasu do czasu poczuć się jak dziecko. 


Książka bierze udział w wyzwaniu:
Kiedyś przeczytam

4 komentarze :

  1. Pierwszą i drugą część czytałam i bardzo mi się podobała. W ogóle lubię Riordana. Tylko trzecia mi jeszcze została, może niebawem się za nią zabiorę, wypadałoby poznać zakończenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wujka Ricka znam, tyle że z jego książek związanych z grecką i rzymską mitologią - serią o Percy'm, z którą dorastałam i po prostu kochanych prze ze mnie Olimpijskich Herosów <3. Zważywszy na to, że uwielbiam opowieści o starożytnych herosach, dotychczas mało mnie interesowały inne mitologie. Wiem na pewno jednak, że przeczytam inne serie tego autora, w tym tą też :)
    Pozdrawiam!
    www.lekturia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Riordan to klasa sama w sobie. Co prawda przeczytałam jedynie kilka tomów z serii o Percym Jacksonie, jednak już teraz wiem, że skuszę się również na "Kroniki rodu Kane". Lubię to połączenie historii ze współczesnością, które serwuje nam Riordan w swoich powieściach ;d

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesująca seria. Zaciekawia tematyka.

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka