poniedziałek, 29 sierpnia 2016

17 niesamowitych wypraw.


Autor: Autorstwo zbiorowe
Tytuł: Adventure - 17 niesamowitych wypraw
Wydawnictwo: National Geographic
Liczba stron: 232

Zawsze zastanawiające dla mnie było, jak mocno zakorzeniona w ludziach jest fascynacja otaczającym nas światem. Przecież już małe dzieci nie są w stanie usiedzieć w miejscu, chcą wszystko zobaczyć, wszędzie zajrzeć, w każdy miejsce włożyć palce. U dorosłych to zainteresowanie nieznanym jest na nieco innym poziomie - wielu ludzi nie chce ograniczać swojego życia do pracy i obowiązków domowych. Chcą podróżować, odkrywać, poznawać i cieszyć się tym, co oferuje nam świat. Słuchają opowieści o wojażach innych i planują swoje, chcąc przeżyć coś podobnego. Czy to coś, co i Ciebie kusi? 

Jak nazwać to coś w człowieku, co go pcha w nieznane i każe wytyczać własny szlak? Czy to ciekawość świata, głód adrenaliny, pragnienie przygody i życia na wyższych obrotach? A może wszystko razem? Odpowiedzi można znaleźć w tej książce. Oto zbiór opowieści o wyprawach w różne zakątki ziemi, często trudno dostępne z powodów klimatycznych, geograficznych, politycznych. Ich uczestnicy mają świadomość, że nie będzie lekko, że może nawet posmakują ekstremum, ale niczego ten fakt nie zmienia. Wręcz przeciwnie, im trudniej - tym ciekawiej, tym większa satysfakcja później. Przedzierają się przez tropikalne puszcze, przemierzają pustynie, zdobywają szczyty i lodowce. Ile osób, tyle pomysłów na eksplorację świata. A jak wiadomo pomysłowość ludzka nie zna granic.

Podziwiam ludzi, którzy jako cel swoich podróży wybierają miejsca dzikie, nieznane, pełne tajemnic i niedopowiedzeń. Nigdy nie podobały mi się wakacje w kurortach pięciogwiazdkowych, nad basenem z drinkami z parasolką. Takie coś by było dla mnie zbyt nudne i sztampowe - mam w sobie taką żyłkę ryzykantkę, która sprawia, że chcę pchać się tam, gdzie jest niebezpiecznie, nie do końca znajomo i swojsko. Wiele razy oglądałam różne programy, w których ludzie wyjeżdżali do odległych krajów, w których musieli sobie radzić w nie zawsze fantastycznych warunkach. Gdy dostałam do ręki książkę, która opisuje wyprawy takich ludzi, wiedziałam, że długo na półce nie poleży. 

Nie jest to opowieść jednej osoby, która przytacza nam swoje wyprawy. W tym przypadku jest to zbiór wielu relacji o podróży siedemnastu różnych osób w siedemnaście różnych zakątków. Opisywane miejsca znajdują się zarówno w Polsce, jak i za granicą, więc każdy może znaleźć coś miłego dla siebie. Do tego osoby, które miały choć raz tę książkę w rękach, na pewno zobaczyły, że całość jest wzbogacona o ogromną ilość pięknych zdjęć, które są naprawdę świetnym uzupełnieniem całości, doskonale pobudzającym nasze zmysły i wyobraźnię. Jak ja zazdrościłam tym ludziom, że mogli być w takich świetnych okolicach! 

O ile strona wizualna Adventure jest bez zarzutu, to jednak tego samego nie mogę niestety powiedzieć o treści. Całość ma lekko ponad dwieście stron, co w przybliżeniu daje nam jedynie trzynaście stron na jedną opowieść - odliczając miejsce, które zajmują fotografie, jedna historia to maksymalnie pięć-sześć, nie więcej, co jak dla mnie było zdecydowanie zbyt zdawkowe. Gdy coś mi się podoba, chcę o tym czytać i czytać, a nie dwa razy przewrócić kartkę i widzieć, że to już koniec. Do tego problemem jest też to, co powszechnie występuje przy takich zbiorach - niektóre opowiadania z podróży są lepsze, inne zaś mają nieco niższy poziom. Dość powszechnym zjawiskiem była zbytnia zwięzłość i suchość - ja chcę Twoich emocji, Twojej fascynacji, a nie wyliczanki. Ale kilka było naprawdę dobrych. 

Książka Adventure to w skrócie kilkanaście opowiadań z podróży, z czego każde dotyczy innego zakątka naszej planety. Niektóre miejsca sama chciałabym odwiedzić, a przez opisywane tutaj przygody moja lista potencjalnych wojaży niebezpiecznie się wydłużyła. Co do samego zbioru można mieć zastrzeżenia, gdyż poziom relacji różni się diametralnie - za to fotografie wszędzie są cudowne! Pozycja zdecydowanie dla osób, które lubią podróżować i lubię czytać o podróżach innych.


Książka bierze udział w wyzwaniu:
Kiedyś przeczytam

3 komentarze :

  1. Cześć. Zostałaś nominowana do Liebster Blog Award. Mam nadzieję, że weźmiesz udział :)
    http://zatraceniwkartkach.blogspot.com/2016/08/lba.html#more
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię czasem takie publikacje poczytać, zwłaszcza gdy mają dużo fotografii w środku. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię czasami poczytać takie książki, więc chętnie po nią sięgnę :)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka