czwartek, 17 marca 2016

O zagadce ukrytej pod zwałami błota.


Autor: Alex Cava
Tytuł: Ściśle tajne
Cykl: Ryder Creed. Tom II
Wydawnictwo: HarperCollins Polska
Liczba stron: 336

Każdego dnia dochodzi do wielu wypadków na całym świecie. Czasami nic nie da się zrobić, by pomóc ludziom poszkodowanych w ich wyniku, ale czasem zdarza się, że to inni mogą uratować im życie. Ile mówi się w wiadomościach z różnych kanałów telewizyjnych o tym, że ktoś umarł, bo zabrakło kogoś, kto by go uratował? Często nie doceniamy ludzi, którzy całe swoje życie poświęcili na to, by ratować innych - nie tylko lekarzy, ale i strażaków czy ratowników, którzy w trudnych warunkach (nieraz narażając własne zdrowie) muszą skupić się na tym, by ocalić drugiego człowieka. Zastanawialiście się kiedyś, ile wysiłku trzeba włożyć, by uratować kogoś z płonącego budynku lub wyciągnąć kogoś ze zwałów śniegu, bo przeszła lawina? 

Ulewne deszcze podmywają grunt w Karolinie Północnej. Osuwająca się ziemia i lawiny błotne niszczą wszystko, co napotkają na drodze. Rośnie liczba zaginionych i martwych. Departament Obrony wysyła na miejsce tragedii Rydera Creeda, doświadczonego ratownika. Creed ma przeszukać teren, na którym znajdowało się tajne wojskowe laboratorium. To okolica skażona śmiercionośnymi substancjami. Gdy Creed odnajduje ciało pierwszego naukowca, nie ma wątpliwości, że ten człowiek został zamordowany. FBI powierza śledztwo agentce Maggie O'Dell. Maggie dobrze zna Creeda i lubi z nim pracować. Jednak tym razem staną po przeciwnych stronach barykady. Ona ma za zadanie odkryć prawdę, on dostał polecenie, by wojskowe tajemnice nigdy nie wyszły na jaw...

O Alex Cavie słyszałam niejednokrotnie, ale nigdy nie miałam okazji ku temu, by sięgnąć po cokolwiek, co zostało napisane przez nią. Zazwyczaj wybieram nieco lżejsze książki, jednak od czasu do czasu lubię się zabrać za coś co jest utrzymane w konwencji thrillera czy kryminału (je przecież pisze mój kochany Coben!). Nieco moich obaw niósł fakt, że wybrana przeze mnie na pierwsze spotkanie książka jest drugą częścią cyklu, jednak szybciutko rozwiały się moje wątpliwości - bez problemu możemy odnaleźć się w fabule, a wszystkie niejasności są zaraz rozwiewane, więc nic nie stoi na przeszkodzie, byście także i Wy zaczęli od niej poznawanie Alex Cavy.

Głównym bohaterem jest Ryder Creed, który zajmuje się tresurą psów ratowniczych i sam jest ratownikiem. Należy do ścisłej czołówki z sobie podobnych, dlatego udało mu się zdobyć niejaką sławę w kręgach związanych z jego zawodem. Fabuła obraca się wokół katastrofy naturalnej, jaką było przejście lawiny błotnej - tony błota zalały jednak wyjątkowo ważne miejsce, bo na tym terytorium znajdowało się tajne wojskowe terytorium. Creed musi wyjaśnić zagadkę, jaka się szybko wydała - nie wszyscy ludzie zginęli w wyniku katastrofy, bo niektórym inni "pomogli". Okazuje się więc, że człowiek człowiekowi jest największym wrogiem. Jedna z głównych bohaterek krok po kroku próbuje dowiedzieć się, co zaszło jednak przekornie jest jej to utrudniane - polubiony przeze mnie Creed musi starać się, by nic nie wyszło na jaw. 

Moja pierwsza przygoda z twórczością Alex Cavy jest do zaliczenia na plus. Stworzyła ona ciekawe, niebanalne postaci, które wplotła w interesującą fabułę. Bardzo podobał mi się jej stosunek do zwierząt - jej charakterystyka psów jest naprawdę szczegółowa i precyzyjna, od razu widać, że jest ich wielbicielką, a tę miłość przelała w tę historię. Krótkie rozdziały przyśpieszają tempo pochłaniania tej książki, a całość prezentuje ciekawą historię z wieloma mądrze poruszonymi kwestiami. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś uda mi się ponownie po coś od niej sięgnąć.


Moja ocena: 7/10

Książka bierze udział w wyzwaniu:
Kiedyś przeczytam

7 komentarzy :

  1. Czytałam i pamiętam, że ta książka mnie bardzo wciągnęła. Lubię prozę Kavy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam o tej książce, ale teraz mnie zaciekawiłaś ;) Nie czytałam jeszcze żadnego thrillera czy kryminału, ale mam w planach kiedyś posmakować tego gatunku.
    Pozdrawiam Tris *.* z http://hopebravestory.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Ach! Jak sie ciesze, ze dopiero zaczynasz przygodę z tym autorem, ja też niedawno sięgnęłam po pierwszą książkę i czuje się mocno zachęcona do sięgania po kolejne! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dość mało słyszałam o tej pisarce, ale widziałam jej książkę w bibliotece i zastanawiałam nad wypożyczeniem. Chyba rozwiałaś moje wątpliwości, a przynajmniej zrobił to opis fabuły. Czuję, że to książka dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka wydaję się być ciekawa,dlatego myślę,że rozejrzę się za nią przy następnej wizycie w bibliotece.Czasem warto sięgnąć po coś nowego:3
    P.S.Nominowałam Cię do Liebster Blog Award,jeśli masz chęć,zapraszam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nazwisko Alex Kava co i rusz rzuca mi się gdzieś w oczy. jednak książki tej autorki będą musiały jeszcze poczekać, bo kiedy sięgam po kryminały są to obecnie głównie: Mróz i Christie. :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka