wtorek, 8 września 2015

W centrum irańskiego piekła.


Autor: Roxana Saberi
Tytuł: Między światami. Moje życie i niewola w Iranie
Wydawnictwo: Sine Qua Non
Liczba stron: 384

W dniu dzisiejszym temat religii, jaką jest islam, wywołuje wiele kontrowersji. Bardzo głośno jest o kwestii uchodźców - czy przyjmować i dlaczego lub czy nie przyjmować i dlaczego. Wciąż w telewizji toczą się gorące dyskusje polityków i znanych osób co do drogi, jaką powinniśmy obrać, by później niczego nie żałować. Mówi się, że jest to najbardziej ekspansywne wyznanie świata... i w zasadzie ciężko polemizować z tym stwierdzeniem. Wiele można powiedzieć o muzułmanach, jednakże w większości nie są to superlatywy. Fanatycy religijni zadbali o to, by wizerunek całej religii w świecie miał negatywny odbiór - czy to przez prawo szariatu, czy przez ich "delikatne" metody w stosunku do innowierców lub obcokrajowców. Coś na ten temat mogłaby powiedzieć bohaterka tej historii...

Roxana Saberi to amerykańska dziennikarka, która zdecydowała się wykonywać swój zawód w kraju, który nosi nazwę Iran. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie feralny poranek, kiedy kobieta została wyciągnięta z własnego domu przez kilku mężczyzn i w brutalny sposób aresztowana, gdyż irański wywiad oskarżył ją o bycie szpiegiem rządu Stanów Zjednoczonych. Absurdalny proces, o którym głośno było na całym świecie, skazał ją na kilka lat więzienia, a ona sama miała świadomość tego, że nigdy może już nie wyjść na wolność. Roxana jednak nie należy do osób, które się poddają - rozpoczęła walkę o to, by odzyskać własne, dawne życie, a swoją batalię zdecydowała się opisać w książce. 

Nie jestem zbyt dobrze rozeznana w literaturze, która dotyczy świata arabskiego - kiedyś miałam okazję czytać kilka historii osadzonych w tamtych realiach, ale jednakże nie zrobiły na mnie tak dużego wrażenia jak mogłabym się spodziewać - może dlatego, że nie były one opisem autentycznych wydarzeń, a wyobraźni autorek. Tym razem sięgając po tytuł autorstwa Roxany Saberi, właśnie dlatego najpierw zdecydowałam się sprawdzić, czy w tym przypadku również zdarzy się coś podobnego, czy nie. Ku mojemu zadowoleniu miałam przed sobą książkę, w której autorka nie będzie umieszczała swoich fantazji, a doświadczenia, jakie odczuła na własnej skórze. Może też dlatego tak emocjonalnie ją odebrałam, bo wiedziałam, że ona to kiedyś przeżyła? 

Myślę, że w tym tkwi sęk odbierania przez czytelników książek, które są opisem tego, co kiedyś zostało przez daną osobę przeżyte. Nie czytamy tego jak setek innych powieści, o których wiemy, że są tylko wyimaginowaną rzeczywistością, która nigdy nie zaistniała - czytając książki takie jak Między światami wiemy, że to się kiedyś przydarzyło osobie, która dla nas relacjonuje, więc tym większą więź odczuwamy z narratorem i tym bardziej wszystko odbieramy sercem, bo wciąż nie możemy wyjść z podziwu, że ktoś coś takiego przeżył i odnalazł w sobie na tyle siły, by wrócić do takiego koszmaru jeszcze raz, aby podzielić się nim z innymi ludźmi. Nie będę Wam opowiadała dokładnie, co Roxana przeżyła będąc więziona - powiem natomiast, że nadal pisząc dla Was te słowa jestem pod wpływem jej losów i tego, jak mocną ma psychikę. Nie każdy by to przeżył i wciąż nie mam pewności, jak ja dałabym sobie radę, będąc na jej miejscu... 

Między światami to rodzaj biografii, która jednak opisuje konkretny przedział czasowy - okres, gdy Roxana Saberi była więziona w Iranie w wyniku nadgorliwości obywateli tego państwa. Choć Bogu ducha winna była, to jednak nie udało jej się uniknąć kary - wylądowała w więzieniu, by tam znosić wszystko, co dla niej zaplanowano. Nie jest to jednak osoba bierna, gdyż cały czas walczyła o to, co najważniejsze - o wolność. To historia, gdzie człowiek umieszczony jest w samym centrum piekła - a co jeszcze bardziej zdumiewające - udaje mu się z niego odejść i zacząć żyć na nowo, choć jestem pewna, że od niektórych widm ta niewinna kobieta nigdy się nie uwolni. 


Moja ocena: 7/10

Za egzemplarz przedpremierowy dziękuję wydawnictwu Sine Qua Non! ;)

6 komentarzy :

  1. Takie historie oparte na faktach, zawsze wywołują we mnie wiele emocji. Mam tę książkę w planach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że ta książka namiesza trochę w przestrzeni czytelniczej we wrześniu. :) Oceniłam ją podobnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tę pozycję w domu, jak tylko skończę czytać książkę, którą teraz męczę to zabieram się za ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Widzę ostatnio sporo recenzji tej powieści i jestem ciekawa, czy potrafiłabym się wczuć w opisywaną historię. Wydaje mi się, że to mogłoby być coś nowego... Poszukam w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  5. Akurat kilka dni temu poszukiwałam książek o dokładnie takiej tematyce! :) Muszę przeczytać, bo wydaje się naprawdę interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka z elementami biografii czytam rzadko, zaś kultura muzułmańska mnie w jakimś stopniu odrzuca, nie podoba mi się tamtejsze traktowanie kobiet i wiele zasad, które kierują ich życiem. Sądzę, że książki tej nie przeczytam, niestety.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka