sobota, 11 lipca 2015

Czy jeden dzień może mieć wpływ na resztę życia?


Autor: Gayle Forman
Tytuł: Ten jeden dzień
Cykl: Ten jeden dzień. Tom I
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Liczba stron: 384

Przypominasz sobie tę osobę, którą znasz już od wielu lat, a masz wrażenie, że nic w jej życiu się nie zmieniło? Już wiele lat temu każdy zauważał, że sprawia ona wrażenie idealnie zorganizowanej, mającej zaplanowany każdy dzień swojego życia co najmniej dziesięć lat do przodu bez najmniejszych odstępstw od narzuconej sobie normy. Teraz, po tylu latach nadal czujesz, że nic się nie zmieniło poza tym, że na torcie urodzinowym przybyła większa ilość świeczek - nadal sprawia wrażenie tak samo perfekcyjnej w swoich dążeniach jak wcześniej. Zastanawiałaś się kiedyś, co by było, gdyby ta osoba pozwoliła sobie na jeden jedyny wyjątek? Na jedną chwilę, która mogłaby zmienić wszystko, co do tej pory budowała, która mogłaby mieć wpływ na wszystkie dalsze jej dni? 

Taka właśnie jest Allyson. Nie Ally, żadnych zdrobnień, ma być Allyson. Od trzynastego roku życia dążyła, by dostać się na medycynę, a jej szkolnych świadectw zazdrościli jej wszyscy. W nagrodę za ukończenie liceum jej rodzice kupili jej wycieczkę do Europy, by wraz z przyjaciółką i innymi ludźmi mogła celebrować ten fakt. Gdy termin powrotu do Ameryki powoli staje się coraz bliższy, bo został tylko dzień do niego, dziewczyna poznaje Willema - chłopaka, pod wpływem którego decyduje się udać razem z nim na wycieczkę do Paryża. Choć przeczy to każdej jej zasadzie, to jednak okazuje się, że nawet jeden dzień jest w stanie zmienić wszystko. 

Twórczość tej autorki poznałam dzięki jej poruszającemu cyklowi, w skład którego wchodziły dwie książki - Zostań, jeśli kochasz i Wróć, jeśli pamiętasz. Obie wywarły na mnie pozytywne wrażenie, dlatego z chęcią zdecydowałam się sięgnąć po kolejną książkę, która wyszła spod pióra Gayle Forman, licząc, że i tym razem mnie nie zawiedzie. Oczekiwałam pięknej, ale i refleksyjnej powieści - czy taką właśnie otrzymałam? 

Już od pierwszych stron autorka pozwala nam poznać Allyson tak, byśmy mieli niejakie pojęcie o tym, jaka ona jest. Dzięki narracji pierwszoosobowej możemy doskonale przekonać się o tym, że bańka, w której została zamknięta, na co sama sobie pozwoliła, nie jest tym, czego pragnie. Jest jedynaczką, a jej rodzice przelewają na nią wszystkie swoje ambicje i niezrealizowane marzenia, a ona czuje się zobowiązana do tego, by nie zawodzić ich i robić wszystko tak, by byli z niej dumni. Czuje, że to nie jest to, co ją uszczęśliwia, a jednak nie potrafi odciąć pępowiny, która ją z nimi łączyła. Jednak w przeddzień wyjazdu do domu wszystko się zmienia. 

Sprawił to Willem. Chwila znajomości z nim i Allyson zdecydowała się wraz z tym nieznajomym pojechać na dzień do Paryża. Choć wiedziała, że wiele ryzykuje, bo kto widział coś takiego robić, to podświadomość podszeptywała jej, że właśnie robi coś, co odmieni całe jej życie. I rzeczywiście - ten jeden dzień we francuskiej stolicy sprawił, że później wielokrotnie wracała do niego w myślach, ale stał się też dla niej pewnym przełomem. Pokazał jej, że życie wcale nie musi być uporządkowane - że czasem warto postawić na jedną kartę i zaszaleć, by nie żałować zmarnowanych okazji. 

Oprócz tego wręcz trzeba wspomnieć o atmosferze, która panowała na kolejnych kartkach - choć nigdy nie miałam okazji być w Paryżu (a to jedno z moich jeszcze niespełnionych marzeń), to czułam, jakbym wraz z Allyson i Willemem spacerowała tymi urokliwymi uliczkami, podziwiała niektóre zapomniane już zakątki i smakowała wszystkich kulinarnych specjałów. Wszystko było wręcz przesiąknięte atmosferą Francji - mogłabym pokusić się o stwierdzenie, że tak jak Zafón potrafił doskonale odmalować klimat Barcelony, co zachwyciło mnie ostatnio, tak tutaj Forman w niesamowity sposób pokazała czytelnikowi, że Paryż jest piękny - i to nie tylko te najsłynniejsze obiekty zasługują na  uwagę, ale te niszowe również. 

Jeśli zastanawiacie się, po jaką książkę sięgnąć w ten wakacyjny czas to odpowiedź sama ciśnie się na usta - chwyćcie w dłonie Ten jeden dzień i pozwólcie sobie na poznanie historii o dziewczynie, która całe życie żyła tak, jak inni od niej wymagali, ale w końcu postanowiła zrobić coś dla siebie. To nie jest klasyczna powieść o wakacyjnej miłości - to książka, która pokazuje, że zawsze warto spróbować odkryć prawdę o sobie i robić to, co pozwoli nam wyrazić siebie. Nie warto tracić czasu na to, by starać się przypodobać innym i ich wyobrażeniom - najważniejszym jest, by dążyć do realizacji własnych marzeń i pragnień. By odważyć się na to, by zmienić coś w swoim życiu, uczynić ten jeden krok i zacząć od jednego dnia, by odkryć całe swoje życie. 

Moja ocena: 7+/10

Książka bierze udział w wyzwaniu:
Czytam Opasłe Tomiska

Za możliwość przeczytania dziękuję wydawnictwu Nasza Księgarnia! :)

31 komentarzy :

  1. Bardzo, bardzo podobała mi się ta książka. I nie potrafię doczekać się tomu następnego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak samo czekam, ten tom był naprawdę niesamowity. :)

      Usuń
  2. Bardzo, bardzo podobała mi się ta książka. I nie potrafię doczekać się tomu następnego :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaczęłam ją własnie wczoraj czytać i już od pierwszych stron mi się podoba, a sądząc po Twojej recenzji, raczej kolejnymi się nie zawiodę. :)
    Pozdrawiam
    A.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie powinnaś się zawieść, ta autorka ma naprawdę dobrze dopracowany warsztat, przez co czytanie jej twórczości to czysta przyjemność. :)

      Usuń
  4. Może być bardzo ciekawie, muszę jednak przedem przeczytać poprzednią trylogię pisarki.

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, ale to, co napisała wcześniej nie było trylogią - w jej skład wchodziły dwie książki. :)

      Usuń
  5. "Zostań, jeśli kochasz" nie zrobiło na mnie pozytywnego wrażenia, więc sceptycznie podchodzę do książek tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, to szkoda... dla mnie było naprawdę śliczną książką. Myślę jednak, że nie warto od razu skreślać tej autorki, może zaskoczyć. :)

      Usuń
  6. Książka ma ciekawą treść, ale czy się skusze - czas pokaże :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka jest świetna, spędziłam z nią naprawdę miły czas i chcę więcej! ^.^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, podpisuję się pod tymi słowami! :)

      Usuń
  8. Uwielbiam jej poprzedni cykl "Zostań jeśli kochasz", więc z pewnością sięgnę po i ten. Po twojej recenzji mam na nią wielką ochotę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście "Zostań, jeśli kochasz" było świetne i ciężko nie uwielbiać. :)

      Usuń
  9. Już niedługo zabieram się za czytanie, jestem ciekawa, szczególnie, że "Zostań jeśli kochasz" bardzo mi się podobało :)

    KsiążkowyŚwiat

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że bardzo Ci się spodoba także ta książka! :)

      Usuń
  10. Kurczę, kusi mnie ta książka, ale nie wiem, czy spodoba mi się, skoro "Zostań, jeśli kochasz" vel. "Jeśli zostanę" było jak dla mnie do kitu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam Twoje negatywne komentarze, byłam tym naprawdę zdziwiona, bo wydawało mi się, że komu jak komu, ale Tobie powinno się podobać! No nic, może akurat ta książka by Ci się spodobała, zawsze warto spróbować. :)

      Usuń
  11. Koleżnka mnie namawiała, ale jakos mi nie podeszła ;<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, to szkoda. Nie oczarował Cię widzę klimat Paryża. :)

      Usuń
  12. Nie czytałam żadnych książek tej autorki, ale mam ochotę na "Ten jeden dzień". Bardzo intrygujący opis, świetna recenzja i przyjemna okładka zachęcają do czytania :)

    NiczymSzeherezada.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze musi być ten pierwszy raz, a ta książka zdecydowanie nadaje się, aby to od niej rozpocząć znajomość z autorką! :)

      Usuń
  13. Tak myślę, że w sam raz na lato :) Bardzo fajna konkluzja wyszła ci z recenzji. Muszę przeczytać, bo główna bohaterka bardzo mnie przypomina :)
    www.oczytane.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się w takim razie, że się spodobała! :) Czasem też odnajduję w bohaterkach siebie, to naprawdę ciekawe uczucie podczas czytania.

      Usuń
  14. Mam ochotę na jakąś książkę Forman. Czytałam kilka dobrych recenzji i stwierdziłam, czemu nie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, to dobre podejście! Warto spróbować i przekonać się, w końcu nic nie tracisz, a możesz poznać naprawdę świetną historię. :)

      Usuń
  15. "Zostań, jeśli kochasz" jeszcze nie czytałam, ale może skuszę się na odrobinę Paryża :).W końcu kto nie lubi tego urokliwego miejsca?
    Pewnie przydałoby mi się trochę czegoś niespodziewanego i szalonego na oderwanie od rzeczywistości :P.
    cityofdreamingbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paryż, ach ten Paryż... kto go nie kocha? :)
      W takim razie polecam serdecznie!

      Usuń
  16. Chyba w końcu się skuszę... Miałam nie sięgać po ten rodzaj powieści czytając czym jest, ale skutecznie mnie zachęciłaś, mimo wszystko;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam "Zostań jeśli kochasz", które nie zrobiło na mnie zbyt dużego wrażenia. Była to dla mnie bardzo słaba książka dla młodzieży. Zastanowię się jeszcze czy tę książkę przeczytać, ale nie jestem do końca do niej przekonana.

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka