środa, 3 września 2014

Zagłada ludzkości jest tuż, tuż. Jak czułbyś się z wiedzą, że prawdopodobnie jesteś ostatnią osobą na świecie?

Okładka książki Piąta fala
Autor: Rick Yancey
Tytuł: Piąta fala
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 512
Moja ocena: 9/10 

Każdy z nas milion razy słyszał o dinozaurach, ogromnych potworach, które miliony lat temu panowały na Ziemi. (Nie)stety spotkał je wszystkim znany koniec. Czy wyobrażaliście sobie, w jaki sposób ludzkość pożegna się z życiem na naszej planecie? Naukowcy prześcigają się w domysłach, stawiają różne hipotezy - jedne bardziej prawdopodobne, inne mniej. Jak wysoko w rankingu plasuje się podbicie Ziemi przez obcych? Jeśli taka teoria była dla Was do tej pory bajką, to radziłabym się jeszcze raz zastanowić, czy to aby na pewno coś niemożliwego...
 

Całkiem niedawno większa część z siedmiu miliardów mieszkańców naszego globu powiedziałaby, że obcy nie istnieją. Dziś nie zrobią tego. Nie są w stanie, bo nie żyją - w wyniku inwazji istot z kosmosu. Dotychczas Ziemię dotknęły cztery fale - ciemność, powódź, zaraza i uciszacze, a piąta ma być tą ostatnią, która na dobre przypieczętuje kres gatunkowi ludzkiemu. Przetrwały nieliczne jednostki - ich życie nie jest proste, bo po wszystkich wydarzeniach dowiedziały się jednego - uważania na to, kogo obdarzają zaufaniem, bo nikt i nic nie jest takie, jakie się wydaje. 

Z reguły mam to do siebie, że lubię ponarzekać na moją bibliotekę. Wielu książek, które chciałabym przeczytać, nie ma w niej, a jeśli jakimś cudem się znajdą, to są do nich kilometrowe kolejki. Nigdy nie ukrywałam, że najczęściej dobieram sobie lektury na podstawie okładek - wiem, że dużo przez to tracę, ale nawet nie wiecie, jaką ogromną satysfakcję czuję, gdy bardziej niż wspaniała oprawa graficzna, podoba mi się zawartość - tak jak w przypadku Piątej fali, w której skusiła mnie okładka, stonowana, lecz przemawiająca do wyobraźni, a zawierająca niesamowitą opowieść.

Historia, którą snuje przed czytelnikiem Yancey, nie nastraja pozytywnie. Świat chyli się ku upadkowi, przetrwała garstka niedobitków, którzy muszą mieć się ciągle na baczności - oszalałabym, gdybym miała w taki sposób żyć, a autor zafundował to swoim postaciom. Nie wygląda to kolorowo, prawda? Ale całkiem co innego można powiedzieć o samej książce, która w moim odczuciu wypadła fantastycznie. Czytałam i czytałam... i nie chciałam kończyć, słowo daję! 

Już od samego początku fabuła książki bardzo mnie wciągnęła i sprawiła, że z napięciem śledziłam losy bohaterów. Napięcie to słowo, które idealnie pasuje do tej książki - jest go pełno wewnątrz niej, ale i na zewnątrz też - towarzyszy i bohaterom, i czytelnikowi. Momentami były fragmenty, które spowalniały fabułę, nie brakuje tu też retrospekcji, ale jak dla mnie to pozytywne zabiegi budujące klimat. Wczucie się w treść książki było łatwe również z powodu narracji: raz kilka rozdziałów z perspektywy jednego bohatera, niedługo innego - zero monotonii, a szansa poznania wszystkiego z szerszej perspektywy.

Warto wspomnieć też o samych postaciach, które występowały w książce. Chyba wszystkie w większym lub mniejszym stopniu zyskały moją przychylność, ale najbardziej Sammy, nieco było mi szkoda, że pojawiał się stosunkowo rzadko. Cassie zachwyciła mnie swoją odwagą i nieustraszonością, mimo że cholernie się bała, bo w grę wchodziła wysoka stawka. W przypadku Ewana przeżyłam spore zaskoczenie, a Ben to ciekawa męska postać - nieco lalusiowaty, ale nie do końca, bo pod wpływem sytuacji nabiera męskości. 

Mogłabym mnożyć przykłady, w których mówiłabym, za co tak bardzo polubiłam tę historię, ale myślę, że za dużo lukru nie wyszłoby Wam na zdrowie - ile można czytać o zachwytach kogoś nad książką? Sądzę jednak, że jeśli mieliście do czynienia z tą książką to podzielacie moje zdanie - od tej powieści nie da się oderwać, bo przyciąga do siebie niczym magnes i nie puszcza aż do końca. Z niecierpliwością czekam na kolejną część, mam nadzieję, że będzie jeszcze lepsza, bo ta wysoko zawiesiła poprzeczkę. 

39 komentarzy :

  1. Jakiś czas temu miałam ochotę na tę książkę, ale odpuściłam a szkoda. Lubię historie o zagładzie i niedobitkach, to tylko kwestia czasu aż po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, to szkoda, że nie dałaś jej szansy! Według mnie jest naprawdę świetna, bardzo mi się spodobała i podejrzewam, że Tobie też przypadłaby do gustu. :)

      Usuń
  2. Niedawno przeczytałam tę książkę i jestem pod ogromnym wrażeniem. Nie mogę się już doczekać drugiej części :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja, widzę, że razem będziemy czekać! :)

      Usuń
  3. Nie spodziewałam się w ogóle tak wspaniałej historii. A u Ciebie w recenzji zachwyt goni zachwyt, dosłownie:)) Lubię takie postapokaliptyczne historie, które snują różne wizje końca świata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest niesamowita, wciąga i nie da się od niej oderwać, zwłaszcza, gdy lubi się podobną tematykę. :)

      Usuń
  4. Kiedyś, dawno temu, ją kupiłam ale ciągle odkładam lekturę, zupełnie nie wiem czemu! na pewno przeczytam zanim ukaże się film ;-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, to niedobrze bardzo, by tak świetna książka leżała na półce! :)

      Usuń
  5. Czytałam ją w wakacje(brzmi jakby to było dawno temu), książka bardzo przypadła mi do gustu, takie spotkanie z kosmitami to ja rozumiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To cieszę się, że i Tobie się spodobała, nic dziwnego zresztą. :)

      Usuń
  6. Książka tak mi się spodobała, że tydzień po przeczytaniu kupiłam ją. Teraz czekam na tom drugi i na film i wszystkim ją polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobra postawa, godna naśladowania! :D

      Usuń
  7. Hey TҺere. I discovered уoսr blog thе usage of msn. Ƭhat is a very neatly written article.
    Ӏ'll make sure to bookmark it and return tο learn mօrе օf your helpful information. Thаnks for the post.
    Ι will Ԁefinitely comeback.

    ңere is mʏ web site :: cartier love bracelet pink
    gold diamonds (www.gushitw.com)

    OdpowiedzUsuń
  8. I lοve it when fols cօme together and sharе ideas.
    Great site, continue the good work!

    Take a look at mmy website :: minnesota golf courses ()

    OdpowiedzUsuń
  9. My brother suggested I might like this web site.
    He used to be entirely right. This put up actually made my day.
    You can not believe just how much time I had
    spent for this info! Thanks!

    Here is my site :: hole in One Reviews

    OdpowiedzUsuń
  10. When you raise your fish, you can sell them to purchase more fish and equipment.
    3, as you might expect, is a relatively minor update to Android.

    Whether you're waiting for a friend or riding the bus, free phone games are
    a quick, fun way to pass the time.

    Also visit my page :: android game hacks

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa historia:) z chęcią się skuszę:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Hеy! I know this is kind of off-toрic but I had to ask.
    Doеs managing a well-establiѕhed blkg such as yourѕ take a large аmount of work?
    I'm brand new to running a blog however I do write in my diary daily.
    I'd like too sart a blog sоo I wll be able
    to share my perѕonal experience and thoughts online.

    Please let me knkw if you have any kind of
    suggestions or tіps for brand new apirіng bloggers.
    Appгеciate it!

    my blig poѕt - minnesota twins baseball schedule

    OdpowiedzUsuń
  13. Oj, nawet nie wiesz, ile o tej książce słyszałam, nawet ją dostrzegłam ostatnio na półce księgarni, mam taką wielką ochotę na nią!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To trzeba się za nią brać, jestem pewna, że zakochasz się w niej, bo cudowna! :)

      Usuń
  14. For instance, the main characters are both trying very
    hard to get into an Ivy League school, and almost fail to do so,
    but they both succeed in the end. You can place a few on the sink countertops as well as
    in the stalls. These companies have always taken advantage of them through
    exploiting them on their finances.

    my site: M88

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie jestem do końca przekonana, czy odnalazłabym się w przedstawionej tematyce, ale moja młodsza siostra była zachwycona "Piątą falą" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To cieszę się, że jej przypadła do gustu, może kiedyś i Ty się skusisz. :)

      Usuń
  16. Ja chyba zostanę sceptyczna co do tej ksiazki - bo od poczatku jakoś do mnie nie przemawiała, chociaż Twoja recenzja zmusiła mnie do zastanawiania się nad nią. Jak wpadnie w moje ręce, to przeczytam i sprawdzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, to szkoda... Mam nadzieję jednak, że zmienisz swoje nastawienie. :)

      Usuń
  17. Uwielbiam takie gatunki... I uwielbiam zagładę ludzkości XD. Dlatego podobał mi się "Intruz". Będę polowac na tę książkę. Dziękuję za rzetelną recenzję :D
    moje-poczytajki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Intruza" nie miałam okazji czytać, nawet chyba nie słyszałam dotąd o tej książce... :D

      Usuń
  18. I started a new website after browsing your website!
    I am hoping that I can help it become a success like yours.
    Any suggestions would be greatly appreciated.

    My web site :: E Liquid ()

    OdpowiedzUsuń
  19. Już od dawna mam chrapkę na tę książkę i jeszcze wziększyłaś mi apetyt. Uwielbiam książki, których akcja trzyma w napięciu ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Hi would you mind letting me know which webhost you're using?
    I've loaded your blog in 3 different internet browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most.
    Can you recommend a good web hosting provider at a reasonable price?
    Kudos, I appreciate it!

    My blog post ... frisco wedding dj (chanel50ljboptbr.wordpress.com)

    OdpowiedzUsuń
  21. Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for?
    you make blogging look easy. The overall look of your website is fantastic, let alone the content!


    Here is my web page: Buy cheap twitter followers

    OdpowiedzUsuń
  22. Really when someone doesn't know afterward its up to other people that they will help, so here it happens.



    My blog post insurance

    OdpowiedzUsuń
  23. No one could have done a better job than this. I learnt a good deal and picked up some fascinating facts from
    reading your site and wanted to mention thanks for the info.


    Also visit my homepage: e liquid ingredients in baking

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  25. Mam tę książkę i prawdopodobnie niedługo przyjdzie mi po nią sięgnąć. Mam nadzieję, że będę równie zadowolona jak Ty! :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Hurrah, that's what I was searching for, what a stuff!
    present here at this webpage, thanks admin of
    this web page.

    Here is my blog :: hole in One Reviews

    OdpowiedzUsuń
  27. Great post. I am going through a few of these issues as well..



    Take a look at my website - Lee Kinsey LPC

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka