poniedziałek, 1 września 2014

W świecie, gdzie nic nie jest takie, jak być powinno - witaj w krainie absurdu Pratchetta!


Okładka książki Kolor magiiAutor: Terry Pratchett
Tytuł: Kolor magii
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Liczba stron: 208
Moja ocena: 7/10

Ostatnio doszłam do wniosku, że moje czytanie książek jest niepotrzebnie ograniczane jedną barierą, w myśl której nie tykam ponownie raz przeczytanych książek. Wcześniej szkoda mi na to było czasu, bo tyle cudownych powieści czeka w kolejce, a ja miałabym bezsensownie wracać do książek, które znam? Podczas ostatniej wizyty w bibliotece, przypadkiem (a może zrządzeniem losu?) przechodziłam obok półki z książkami Pratchetta i coś mnie podkusiło, by zabrać ze sobą jedną z jego historii. Uznałam po drodze, że moja wcześniejsza reguła nie miała sensu - przecież przypominanie sobie opowieści ze Świata Dysku nie jest żadnym marnowaniem czasu, a odnawianiem starych znajomości, więc postanowiłam zacząć od samego początku, którym jest Kolor Magii

Pierwszy tom z wielu kolejnych ma za zadanie wprowadzić czytelnika w odmęty uniwersum wykreowanego przez Pratchetta, którym jest Świat Dysku. Rządzi się on własnymi zasadami i z reguły wiele praw fizyki, które obowiązują na Ziemi, tam nie znajdują odzwierciedlenia. Akcja toczy się na dysku, który jest unoszony przez czwórkę słoni, natomiast one dźwigane są przez żółwia - nieokreślonej płci. W Kolorze Magii poznajemy najgorszego ze wszystkich magów - Rincewinda. Przez istotny błąd z przeszłości zna on jedynie jedno zaklęcie, a innych nie jest się w stanie nauczyć. W Ankh-Morpork poznaje Dwukwiata, turystę z odległej krainy, którym ma się opiekować. Wszystko byłoby w porządku... gdyby tego zadania nie przydzielono Rincewindowi. Z jego umiejętnością pakowania się w tarapaty nie mają ani chwili wytchnienia - ku rozpaczy maga. Ale jest pozytyw - przygody spotykają się z entuzjazmem Dwukwiata! 

Kiedy już ponownie przeczytałam tę książkę, zaczęłam się zastanawiać, czy w takim wypadku powinnam pisać jej recenzję. Nie wiedziałam, czy będę potrafiła ją rzetelnie ocenić, starając się zauważyć zarówno plusy, jak i minusy - u tych, których najbardziej cenimy, często nie dostrzegamy wad. Uznałam jednak, że spróbuję - głównie dlatego, że chciałabym Wam od początku przybliżać książki, które szczerze uwielbiam i choć trochę wyjaśnić, co w nich takiego mnie pociąga. W końcu nie darzyłabym sympatią książek, które byłyby bezwartościowym laniem wody. 

Najbardziej rozpoznawalny w stylu Pratchetta jest jego niebanalny humor. Choć tutaj dużo mu jeszcze brakuje i można powiedzieć, że dopiero raczkuje, to jednak już potrafi sprawić, by ze śmiechu łzy stanęły mi w oczach. W nieprawdopodobny sposób kreuje wydarzenia, z którymi muszą mierzyć się bohaterowie - dość powiedzieć, że rządzi nimi przypadek, który nigdy nie ma litości, ponieważ są poniewierani z kąta w kąt. Ciekawe jest w tym wszystkim to, jak obaj zainteresowani się zapatrują na kwestię wspólnych przygód.

Rincewind najchętniej oddałby się nudzie. To jest słowo, które kocha nad życie, lecz które go nienawidzi, bo nigdy mu się nie przytrafia. Choć na co dzień szczyci się swoimi umiejętnościami do poznawania nowych języków, to w końcu sprowadza to na niego kłopoty - musi robić za niańkę dla turysty, który przybył do słynnego miasta, jakim jest Ankh-Morpork. Dwukwiat to osoba, która sprawia czasami wrażenie dziecka - jego niefrasobliwość, brak jakichkolwiek zmartwień, wieczny optymizm i entuzjazm potrafią doprowadzić maga do furii. Lecz jak sam w końcu zauważa - polubił go, bo nie lubić Dwukwiata to tak, jak kopać szczeniaczka. Jest też Bagaż - drewniany kufer z setką nóżek, który nie odstępuje swojego pana na krok, a w razie zagrożenia może się pochwalić niezwykle ostrym garniturem zębów, z których umie zrobić użytek. 

Ze zdziwieniem zauważyłam, że niezwykle przyjemny jest "powrót na stare śmieci". Czytając książkę po raz kolejny, nie zwracałam aż takiej uwagi na wydarzenia, bo rozeznanie w fabule miałam, lecz skupiałam się na czymś całkiem innym - mogłam bardziej próbować zrozumieć mechanizmy Świata Dysku, magii, warsztat pisarski autora i wszystko to, co wcześniej umknęło mojej uwadze. 

Nieco problemów sprawiło mi zastanowienie się, na jaką ocenę zasługuje ta książka. Jeśli brać pod uwagę inne, to ta wychyla się niewątpliwie poza skalę, lecz szybko zabrakłoby mi ocen dla innych książek z serii, bo wiele było jeszcze lepszych. I dlatego uznałam, że tutaj będzie odrębna punktacja, która będzie porównywalna jedynie dla innych książek tego cyklu, by dać Wam niejakie rozeznanie w tym, jak prezentują się w nim poszczególne tomy. Ten należy do dobrych - nie jest ani zły, ani idealny, lecz jako rozpoczęcie swej przygody z Pratchettem jest w sam raz. 

33 komentarze :

  1. Mam koleżankę która uwielbia tego autora, ja jeszcze nie miałam przyjemnosci i nie jestem pewna czy to dla mnie. Jego ksiązki zawsze wydawały mi się takie zwariowane

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mam nic przeciwko powrotom do ulubionych książek i sama czasem czytałam coś znanego i ukochanego. Teraz tego nie robię, zwyczajnie nie mam czasu, ale wróciłabym z przyjemnością np do Samotności w sieci albo HP... A Pratcheta jak wiesz, nie znam. Może kiedyś poznam, skoro jest dla Ciebie tak ważny - coś musi w tym być ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam na półce "Morta" tego autora :) Skusiłam się na niego, ponieważ kuzyn powiedział, że koło dzieł Pratchetta nie można przejść obojętnie :) Choć jeszcze jej nie przeczytałam muszę szybko nadrobić tę lekturę :)
    Zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja jeszcze nic nie przeczytałam tego Autora(wiem należy mi się chłosta), więc niezbyt potrafię się odnieść do recenzji, lecz po jej przeczytaniu sądzę, że bardzo by mi się spodobała :) ogólnie jakakolwiek jego pozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  5. I know this web site presents quality based content and
    additional data, is there any other site which presents such things
    in quality?

    Have a look at my site :: VA Loan Funding

    OdpowiedzUsuń
  6. I quite like looking through an article that will make men and women think.

    Also, many thanks for permitting me to comment!


    Feel free to surf to my web-site - flipping houses isnt

    OdpowiedzUsuń
  7. Mi książki autora nie pasują. Podobały mi się jedynie Trzy Wiedźmy, a przygoda z każdą inna kończy się szybko i męcząco ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam świat kreowany przez Pratchetta :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie czytałam tej książki, więc nie będę miała takie dylematu, jak Ty. Jestem ciekawa tego fantastycznego świata.

    OdpowiedzUsuń
  10. The veterinary clinic told us he couldn't maintain that express and not
    maintain discomfort. While most substance-foods interactions might be damaging, some are
    already used less than supervised treatment method to
    lower medicine doses and associated expenses. The explanations that you want
    meal Cheap Pandora Bracelets Ireland Expensive jewelry can help you figure out what type that could be greatest.



    Also visit my homepage: Cheap Pandora Bracelets

    OdpowiedzUsuń
  11. You have just supplied me a quality thought for a brand
    new blog site I've been focusing on for ages - the information has aided a whole lot.
    Thanks!

    Visit my page :: E Liquid - -

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak pisałam wcześniej, proza Terrego Pratchetta nie jest mi jeszcze znana.

    OdpowiedzUsuń
  13. I was suggested this blog by my cousin. I'm not sure whether this put
    up is written by way of him as no one else understand such detailed about my
    difficulty. You're incredible! Thanks!

    Here is my weblog arab instagram followers

    OdpowiedzUsuń
  14. Parmi ces nombreux situation qui offrent subséquemment leurs faveur, certains sont payants ainsi qui d'autres sont gratuits.
    Bien que la voyance en ligne tantôt très appréciée,
    elle nenni constitue enjambée contre si la seule forme qui'je rencontre.
    L'oracle de triade exploité aussi par les médiums
    de notre site en ligne au moment des examen divinatoires dans à nous réduit voyance à l’exclusion de
    attente. Celui-là comporte des symboles analogiques après tire résonance apparence de bigarré
    activité telles la credo hébraïque, la mythologie gréco-latine, la croyance aux
    nombres, l'astrologie, la thaumaturgie et la perpendiculaire maçonnerie.
    numérologues en compagnie de ou à l’exclusion de colonne,
    chacun saura vous aider à aborder votre avenir avec sérénité par
    unique voyance en d’aplomb par téléphone. Pourquoi bizarre voyance
    à l’exclusion de attente ?

    Have a look at my site voyance discount

    OdpowiedzUsuń
  15. I'll right away clutch your rss as I can not to find your email subscription hyperlink or newsletter service.

    Do you've any? Please allow me know in order that I could subscribe.
    Thanks.

    My blog Los Angeles Restaurant ()

    OdpowiedzUsuń
  16. After looking over a number of the blog articles on your web site, I really appreciate your way of blogging.

    I book marked it to my bookmark website list and will be checking
    back in the near future. Please visit my website too and tell me what you think.


    Feel free to visit my web blog: Prosolution Pills

    OdpowiedzUsuń
  17. I will immediately grasp your rss feed as I can not find your e-mail subscription link or newsletter service.

    Do you've any? Please permit me understand so that I could
    subscribe. Thanks.

    My homepage Prosolution Pills

    OdpowiedzUsuń
  18. Hi I am so excited I found your web site, I really found
    you by mistake, while I was looking on Aol for something else, Regardless I am
    here now and would just like to say thank you for a marvelous post and a all round interesting blog
    (I also love the theme/design), I don't have time to read through it all at the moment
    but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so
    when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep
    up the superb job.

    Feel free to surf to my weblog - Prosolution

    OdpowiedzUsuń
  19. Hello colleagues, nice article and nice urging
    commented at this place, I am actually enjoying by these.


    Here is my homepage - Prosolution

    OdpowiedzUsuń
  20. Your blog really made me question and thijk differently about
    thwse problems. Well done! It was a unique take on the more conventional outlook and really inspired
    me to conduct more comprehensive study to
    the matter

    Review my website - E Liquid

    OdpowiedzUsuń
  21. Nice work! I have noted many of your poinbts which I never could have thought of had I not
    reviewed your blog. Thanks a zillion and I look
    forward to the next piece of work.

    my website: eliquid ()

    OdpowiedzUsuń
  22. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  29. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  30. Wow, this post is fastidious, my younger sister is analyzing these things,
    therefore I am going to convey her.

    Here is my website; Provestra

    OdpowiedzUsuń
  31. Wow, this article is nice, my sister is analyzing these
    things, therefore I am going to convey her.


    Feel free to visit my web-site penis extender standard, http://ganjaco.net/,

    OdpowiedzUsuń
  32. I visited multiple sites but the audio quality for audio songs current at this web site is really wonderful.



    Also visit my blog post: natural stamina

    OdpowiedzUsuń
  33. great issues altogether, you just received a brand
    new reader. What might you suggest about your submit that you
    simply made some days in the past? Any positive?



    Also visit my web site :: penis extender discounts

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka