wtorek, 9 września 2014

Pozory mylą, więc nigdy nie oceniaj po nich.



Okładka książki Czarownice z Salem FallsAutor: Jodi Picoult
Tytuł: Czarownice z Salem Falls
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Liczba stron: 488
Moja ocena: 8+/10

Zdarzyło Ci się kiedyś być o coś oskarżoną niesłusznie? Czy były sytuacje w Twoim życiu, kiedy nie zrobiłaś niczego złego, a i tak to Ciebie obarczono odpowiedzialnością? Wyobraź sobie, że odpokutowałaś już poprzedni czyn (niesłuszny), a nagle okrutny los decyduje zabawić się Twoim kosztem kolejny raz... Na Twoją osobę pada podejrzenie, a wszyscy są pewni, że jesteś winna - przecież już raz dopuściłaś się podobnego czynu, a historia lubi się powtarzać! Jak czułabyś się z wiedzą, że nikt nie wierzy w Twoje słowa obrony, a nawet najbliższa osoba ma co do Ciebie wątpliwości?

Jeśli odpowiedź była twierdząca, to możesz choć w ułamku podejrzewać, jak czuł się Jack. Już raz padł ofiarą ludzkich intryg i knowań, za które musiał zapłacić bardzo wysoką cenę. Teraz przeznaczenie skierowało go do Salem Falls i do restauracji, którą prowadzi Addie - w opinii miejscowych "kobieta, której odbiło", by mógł zacząć wszystko od nowa. Na jego nieszczęście zwraca on uwagę kilku nastolatek, które parają się magią wiccan. Gdy wydaje się, że życie w końcu zaczyna mu się układać, rozpoczyna się nowa gehenna. 

Mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że i ja padłam ofiarą czarów, które na czytelników rzuca Piccoult. Właściwie nie wiem, czy jest sens, bym kolejny raz ją chwaliła i mówiła, jak cudownie spędziłam czas, czytając jej książkę. Mnie samą czasem irytują osoby, które dużo lukrują w swoich recenzjach, choć dobrze wiem, że niektóre książki potrafią wcisnąć w fotel i wywrzeć ogromne wrażenie. Mogę natomiast zapewnić Was, że ta jest jedną z nich. 

Jeszcze niedawno recenzowałam książkę, która podejmowała podobną tematykę - mowa o Dziesiątym kręgu, również spod nazwiska Picoult.  Tam również myślą przewodnią był gwałt, jednak całość skupiała się wokół jego ofiary i jej prób udowodnienia, że całe zajście rzeczywiście miało miejsce. Tutaj jednak motyw ukazany jest z przeciwnej strony i całkiem innego punktu widzenia - mężczyzny, który po raz kolejny został oskarżony o ten bezwzględny czyn i wraz ze swoim prawnikiem oraz najbliższymi walczy o sprawiedliwość, która jednak nie zawsze wydaje się być po jego stronie. 

Muszę przyznać, że książka zmusiła mnie do intensywnego pobudzenia swoich szarych komórek. Tyle razy zdarzało mi się oceniać ludzi po pozorach i wątpliwych pogłoskach bez wgłębiania się w sprawę - wiem, że nie jest to zbyt uczciwe, ale jednak zdarzało się - a dzięki tej książce zrozumiałam, jak krzywdzące było takie nieczułe postępowanie. Cała książka natomiast jest trzymająca w niepewności - czy Jack rzeczywiście jest niewinny? A może jednak ma coś, co ukrywa przed światem? Wszędzie fałszywe tropy, ale autorka powoli i konsekwentnie odkrywa całą prawdę, pokazując, że nigdy nic nie jest czarno-białe. 

Bohaterowie to jedna z najmocniejszych stron, jakie ma do zaoferowania Jodi. Za każdym razem są wyraziści i ludzcy, a do tego nie ma się wrażenia powtarzalności, mimo znacznej ilości przeczytania książek tej pisarki - każdy jest sobą i tylko sobą, jedną jedyną indywidualnością. Najmocniej udało mi się polubić Roya, którego wystąpienia w sądzie wywołały u mnie wiele śmiechu, choć sama książka nie nastrajała do tego. Potrzebny jednak czasem jest taki dodatek, który nieco rozładowuje emocje i pozwala się rozluźnić. 

Niesamowite jest zatapianie się w fikcji kreowanej przez Picoult, ponieważ ciągle ma się wrażenie, że to wszystko musiało być prawdą, a sytuacja gdzieś się rozegrała. Po Czarownicach z Salem Falls po raz kolejny przekonałam się, że Picoult to dosłownie studnia bez dna z nieskończoną ilością cudownych pomysłów, w której nieustannie się topię. Za mną już Krucha jak lód - także niedługo ją zrecenzuję (w tajemnicy powiem, że jak dla mnie to przecudowna, nawet lepsza od tej!), a do tego na półce czeka Deszczowa noc i Pół życia - aż nie mogę się doczekać, by się przekonać, czym jeszcze mnie zaskoczy! :)

35 komentarzy :

  1. Od niedawna mam na półce, juz przeczytane. Kocham! To jedna z lepszych książek Jodi;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też się bardzo spodobała - może i nie uważam jej za jedną z najlepszych, ale w takim prywatnym rankingu plasuje się wysoko. :)

      Usuń
  2. Muszę przeczytać! Ale pewnie minie trochę czasu zanim mi się uda...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zachęcam w wolnym czasie, książkę czyta się błyskawicznie! :)

      Usuń
  3. Hmm właśnie sobie uświadomiłam, że już dawno nie czytałam książek Picoult, muszę to nadrobić w przyszłym miesiącu i polecaną przez ciebie pozycję też kiedyś przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio przeczytałam To, co zostało i jestem zachwycona autorką, więc na pewno jeszcze nie raz się z nią spotkam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo chcę tę książkę przeczytać, ale na razie nie mam jak. :<

      Usuń
  5. Widzę, że masz mały maraton ;) Pół życia już za mną, bardzo mi się podobało, choć to nieco inna książka. Jestem ciekawa co powiesz ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tak, ostatnio coś często sięgałam po książki Jodi i chyba jednak muszę dać sobie nieco spokoju z nią, bo "Deszczowa noc" już nieco mnie męczyła, może jednak co za dużo to niezdrowo. Ale bardzo się cieszę, że "Pół życia" Ci się podobało, mam nadzieję, że i mnie się spodoba! :)

      Usuń
  6. Tak sobie obiecuje, że zapoznam się z autorką, a ciągle mi nie po drodze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może kiedyś się uda, autorkę warto poznać. :)

      Usuń
  7. Hello all, here every one is sharing these experience, thus it's
    good to read this weblog, and I used to visit this web site all
    the time.

    Also visit my page ... college football

    OdpowiedzUsuń
  8. Perhaps you had a fragmented family and never experienced consistency in your early years.
    What do you believe have been the obstacles to reaching your healthy goals.
    Some Asians prefer the long tedious hours playing Mahjong while others
    gamble heavily on Toto or more popularly known as Lotto in Europe.


    Have a look at my website: agen bola tangkas

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  27. Kierowanie się pozorami może być rzeczywiście bardzo mylące oraz krzywdzące. O tej ksiażce Picoult nie słyszałam, ale skutecznie mnie nią zainteresowałaś. Chcę poznać, co takiego rzeczywiście wydarzyło się w Salem Falls.

    OdpowiedzUsuń
  28. Dawno fabuła książki nie zainteresowała mnie tak bardzo, jak tej! Oj, od października biorę się za Picoult :)

    OdpowiedzUsuń
  29. A miałaś okazję oglądać film nakręcony na podstawie tej książki? Równie fajny jak jego pierwowzór. Jeśli chodzi zaś o samą powieść to podobała mi się, choć momentami trudno mi było się w nią wczytać :) Pomysł na 6+

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka