środa, 24 września 2014

Dobro jest w każdym z nas, odkryjmy je tylko!


Autor: Cecelia Ahern
Tytuł: Sto imion
Wydawnictwo: Akurat
Liczba stron: 448

W życiu ciągle poszukujemy fajerwerków. Nie interesuje nas nic, co jest codzienne i proste, oczekujemy rzeczy i zdarzeń, które wcisną nas w fotel i nie pozwolą się z niego ruszyć. Czy w jakiejkolwiek gazecie przeczytaliście artykuł o kobiecie, która codziennie robi to samo, ciągłe rutynowe czynności bez końca, jak np. praca w zakładzie fryzjerskim? Czy w telewizji są nadawane programy, które mówią o tym, co codziennie robi piekarz? Nie. Bo nie o takich rzeczach ludzie chcą czytać. Chcą akcji i reakcji, nie dostrzegając, że piękno może kryć się w tym, co pozornie jest zwyczajne. 


Praca dziennikarki to niełatwy kawałek chleba, o czym przyszło się przekonać Kitty. Młoda kobieta niesłusznie oskarżyła pewną osobę w programie telewizyjnym, a gdy wyszło to na jaw, jej dalsza kariera stanęła pod dużym znakiem zapytania. Prawie wszyscy nagle odwracają się od niej - prawie, bo z wyjątkiem Constance, która jest kobietą 2 w 1, przyjaciółką i szefową. Gdy Kitty dowiaduje się o chorobie przyjaciółki, nie potrafi się z tym pogodzić. Gdy w końcu decyduje się ją odwiedzić, licząc na wsparcie i kilka dobrych słów, otrzymuje od Constance tajemnicze zadanie - musi odnaleźć teczkę, w której znajduje się sto imion wraz z nazwiskami. Jej przyjaciółka nic jej nie wyjaśnia, jest bardzo enigmatyczna - a Kitty spotyka się z wyzwaniem, które będzie dla niej nie lada wyzwaniem w jej dziennikarskiej karierze.

Chyba na wstępie warto wspomnieć, że książka ta nie została przeze mnie dopiero co przeczytana i nie jestem już aż tak bardzo pod jej wpływem. Spotkałam się z nią dobry kawał czasu temu, ale jakoś tak ciągle nie po drodze było mi z naskrobaniem kilku słówek na jej temat. Dzisiaj natomiast, gdy zabrałam się do recenzowania Mrocznych Umysłów (powiem tylko, że zawiodły mnie, oj zawiodły), stwierdziłam, że coś ciężko mi o nich się pisze i zrezygnowałam. Uznałam jednak, że coś napisać wypada, a wtedy tak jakoś właśnie książka Ahern się uśmiechnęła do mnie z półki i stwierdziłam "Czemu nie?". 

Praca dziennikarza nie jest łatwa, a specyfikę i charakter tego zawodu autorka przybliża czytelnikowi dzięki postaci Kitty - to dziewczyna początkowo egoistyczna, która w tym, co zrobiła nie widzi nic złego. Choć nie, może inaczej - nie martwi się tym, że kogoś skrzywdziła i zszargała reputację, lecz przejmuje się jedynie konsekwencjami, jakie odczuwa na swojej skórze. Wszystko jednak ma swój początek i koniec, bo czytelnik obserwuje stopniowo, jak coś się w tej kobiecie zmienia i z młodej, rozkapryszonej osoby staje się dojrzałą i mądrą. 

To, na co głównie Ahern zwraca uwagę to codzienność. Stara się poprzez swoją książkę pokazać, że to, co zwykłe, nie musi nie być warte uwagi. Uświadamia czytelnika w tym, że każdy szczegół w życiu jest ważny, nawet taki, na który nie zwracamy uwagi. Wraz z Kitty odkrywamy więc całe piękno, jakie tkwi w zwyczajności i prostocie, która przecież nie musi być nudna! Zresztą chyba nic, co tworzy ta autorka nie może takie być, bo książka ma w sobie coś, co urzeka i pozwala zastanowić się nad wszystkim, co istotne. I choć czasami miałam wrażenie, że książka się lekko dłużyła, to jednak mogę powiedzieć, że bardzo mi się podobała i zostawiła same pozytywne wrażenia. 

Dla wielu ludzi dobra lektura to taka, która aż pęka od wydarzeń. Okładka wtedy ledwo trzyma się zawartości, strony kolejno się rozsypują, a literki kolejno uciekają i rozmywają się przed oczyma. Ta książka taka nie jest, lecz czy to znaczy, że jest zła? Pełno w niej melancholii oraz refleksyjności, choć i zawiera w sobie wiele humoru. Autorka po raz kolejny stara się odkryć, że życie pełne jest optymistycznych akcentów, które trzeba umieć znaleźć i cieszyć się nimi. I mnie to całkowicie przekonało.

Moja ocena: 7+/10

52 komentarze :

  1. Przyznam szczerze, że taka dziennikarska tematyka nigdy mnie nie interesowała. Ale tak sobie siedzę nad Twoją recenzją i stwierdzam, że skoro Tobie się podobała i oceniasz tak wysoko, choć już trochę czasu minęło od przeczytania tej lektury, to coś musi w tym być :) a wiesz, mnie Mroczne umysły też wydawały się poniżej tego, co reklamowano. Ale pierwssza część i tak w porównaniu z druga była super...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja nie mam nic przeciwko niej, jeśli jest umiejętnie poprowadzona. :) I polecam, polecam. :) A drugiej cześci nawet nie zamierzam czytać, nie chcę się znowu tak męczyć, daruję sobie...

      Usuń
  2. Tej autorki czytałam tylko "Zakochać się" i podobało mi się, ale nie powaliło na kolana. Przez to jakoś średnio mam ochotę sięgać po inne tytuły. Jest tyle innych książek... Może kiedyś ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, a ja na Zakochać się mam ogromną ochotę, zobaczymy, jak ja tę książkę odbiorę! :)

      Usuń
  3. Słyszałam już o tej autorce, najczęściej czytałam recenzje u Ami :) Z samej ciekawości sięgnę. Nawet mam jej jedno dzieło "Pamiętnik z przyszłości" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, czytałam Pamiętnik...! :) Całkiem przyjemny, polecam! :)

      Usuń
  4. Ahern jeszcze mnie nigdy nie zawiodła, więc sięgnięcie po Sto imion jest kwestią czasu. Melancholijna była też Pora na życie, ale na mnie zrobiła wielkie wrażenie. Polecam Ci gorąco ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba tak jak mnie, czytałam bodajże trzy jej książki i jak na razie wrażenia bardzo pozytywne. :)

      Usuń
  5. Bardzo lubię książki Ahern, ale tej jeszcze nie czytałam. Czas to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam klimat książek Ahern, a ta bedzie nastepna w kolejce do przeczytania:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To czekam na recenzję u Ciebie, chętnie porównam wrażenia! :)

      Usuń
  7. Tyle dobrych opinii o Mrocznych Umysłach, a tu proszę. Czekam na recenzję.
    Niestety, nie czytałam ani jednej książki autorki, ale zamierzam to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, Mroczne Umysły to mnie bardzo męczyły, słabiutkie to to. :<

      Usuń
  8. Czytałam. Zrobiła na mnie duże wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ahern uwielbiam już za sam fakt, że jest Irlandką :D Wiem, że to tendencyjne, ale jej utwory zawierają namiastkę życia jakie współgra z moją duszą i to mi odpowiada :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, nie dziwię się, że ją uwielbiasz, to kobieta, która naprawdę potrafi dobrze pisać i jeśli trafia tym w Twój gust, to bardzo dobrze! :)

      Usuń
  10. Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to far added agreeable from you!

    However, how could we communicate?

    Review my web blog :: home internet careers Reviews

    OdpowiedzUsuń
  11. We are a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your site offered us with useful information to work on. You have performed a formidable process and our entire community will probably be thankful
    to you.

    my blog: home internet careers Review

    OdpowiedzUsuń
  12. Kolejne nazwisko autorki, które od dłuższego czasu widnieje na mojej liście "chcę przeczytać". Napisałam opinię w sposób interesujący i chyba zacznę się za nią rozglądać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie listy są przekleństwem, przynajmniej dla mnie! :) Tworzę ich mnóstwo, a później z ich realizacją to różnie bywa bardzo. :)

      Usuń
  13. Nie wiem dlaczego ale melancholijność mnie przysypia przy książkach. Więc może nie sięgnę po nią od razu, lecz ze względu na treść wydaje się interesująca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to szkoda bardzo, nie wiem jednak, czy ta książka mogłaby być usypiaczem, jest naprawdę ciekawa! :)

      Usuń
  14. Miałam okazję czytać tę książkę i na mnie również zrobiła niezwykłe wrażenie. Nie myślałam, że to będzie aż tak ''głęboka'' historia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się cieszę, że obie odniosłyśmy tak pozytywne wrażenia! :)

      Usuń
  15. Nie mam ochoty na tę książkę, bynajmniej na razie. Ciekawi mnie, aczkolwiek nie skuszę się na nią teraz. :)

    Ps. doszła książka "Niebezpieczne związki"? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To polecam w przyszłości. :)
      Doszła, doszła... Boże, ja chyba miałam Cię powiadomić o tym, ale wyleciało mi z głowy, najmocniej przepraszam!

      Usuń
  16. Nie tak dawno na blogach zaroiło się aż od recenzji książek tej pani. Ja jakoś nie dałam się porwać tej fali i spokojnie obserwowałam pojawiające się całkiem skrajne, muszę przyznać, recenzje tych samych powieści. Mimo wszystko jednak myślę, że gdybym miała okazję, to zdecydowałabym się na poznanie pióra tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właściwie to się nie dziwię, ta kobitka ma coś w sobie, a jej książki tym bardziej. Ale warto się skusić, naprawdę zachęcam. :)

      Usuń
  17. Chcę przeczytać jakąś pozycję tej pani, ale coś mnie w tej konkretnej książce odrzuca, sama nie wiem czemu. Może zacznę od czegoś innego, a najwyżej potem się przełamię?
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, to szkoda! Według mnie to naprawdę ciekawa książka! Ale warto właśnie może zacząć od innej książki, a nuż Ci się spodoba i wrócisz do tej? :)

      Usuń
  18. What's up to all, how is everything, I think every one
    is getting more from this web page, and your views are pleasant
    in favor of new people.

    my blog ... nibbles and bits catering

    OdpowiedzUsuń
  19. Thanks a bunch for sharing this with all folks you actually recognize what
    you're talking approximately! Bookmarked. Please additionally seek advice
    from my website =). We could have a hyperlink exchange arrangement among us

    Also visit my weblog; first birthday party supplies

    OdpowiedzUsuń
  20. Hi! Quick question that's totally off topic. Do you know
    how to make your site mobile friendly? My weblog looks weird when browsing from my apple iphone.
    I'm trying to find a theme or plugin that might be able
    to correct this problem. If you have any recommendations, please share.
    Thanks!

    Also visit my webpage: useful tips (www.gamewiwi.com)

    OdpowiedzUsuń
  21. Why users still use to read news papers when in this technological world the whole thing is available on web?



    Here is my web blog: Exercises for Injury Recovery and Rehab

    OdpowiedzUsuń
  22. What's up to every one, the contents present at this web site are genuinely remarkable for people experience, well, keep up the good work
    fellows.

    Here is my blog post :: Happy BidDay Reviews

    OdpowiedzUsuń
  23. jak dotąd chyba z najsmutniejszych ksiązek Ahern jakie czytałam,
    polecam serdecznie "Porę na życie" - fenomenalna! i z duża dawką humoru ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma w sobie sporo powagi, to fakt. A tej to chyba nie czytałam, ale skoro ma dużo humoru - chętnie się skuszę! :)

      Usuń
  24. I've been browsing on-line more than 3 hours lately,
    yet I by no means discovered any interesting article like yours.
    It's pretty worth enough for me. In my opinion, if all website owners and
    bloggers made just right content as you did, the internet will probably be a lot more helpful than ever before.


    Stop by my web page :: Dean Graziosi my website

    OdpowiedzUsuń
  25. Please let me know if you're looking for a article author for your site.

    You have some really great articles and I feel I would be
    a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd
    love to write some articles for your blog in exchange for a link back to
    mine. Please shoot me an e-mail if interested. Thanks!


    my blog ... recent real estate sales

    OdpowiedzUsuń
  26. you are in point of fact a good webmaster. The website loading velocity
    is amazing. It kind of feels that you're doing any
    distinctive trick. Moreover, The contents are masterwork.

    you've performed a wonderful job in this matter!

    Check out my blog; Follow Dean Graziosi on Facebook

    OdpowiedzUsuń
  27. If you are going for finest contents like I do, simply pay a quick visit this site daily as it
    provides feature contents, thanks

    Stop by my site: real estate sales agreement

    OdpowiedzUsuń
  28. Wonderful beat ! I wish to apprentice while you amend your site, how can i subscribe for a weblog web site?
    The account helped me a applicable deal. I had been a little bit familiar of this your
    broadcast provided bright transparent idea

    Also visit my site ... Dean Graziosi - Facebook

    OdpowiedzUsuń
  29. Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to more added agreeable from you!

    By the way, how can we communicate?

    My blog Dean Graziosi

    OdpowiedzUsuń
  30. I just like the valuable information you provide on your articles.
    I'll bookmark your weblog and test once more right here regularly.

    I'm moderately certain I will be informed lots of new stuff right
    here! Good luck for the next!

    Also visit my webpage; Dean Grazios New Worth

    OdpowiedzUsuń
  31. I've learn some just right stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting.
    I surprise how a lot attempt you set to create one of
    these fantastic informative web site.

    Feel free to visit my web blog :: Dean Graziosi updates

    OdpowiedzUsuń
  32. Hello! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
    I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on. Any recommendations?


    My web site ... pricing property, http://scs.zockerade.com/,

    OdpowiedzUsuń
  33. Undeniably believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the
    net the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people think
    about worries that they just don't know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out
    the whole thing without having side-effects , people could take a signal.
    Will probably be back to get more. Thanks

    my web blog property abroad

    OdpowiedzUsuń
  34. naturally like your web-site but you have to test the spelling on several of your posts.
    A number of them are rife with spelling problems and I
    to find it very bothersome to inform the reality then again I'll surely come again again.

    Also visit my web-site - Facebook - Dean Graziosi

    OdpowiedzUsuń
  35. Ta książka jest wszędobylska:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to słuszna uwaga, głośno o niej jest, mimo że stosunkowo dawno już została wydana. :)

      Usuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka