sobota, 20 września 2014

Bycie człowiekiem, gdy wszyscy wokół są niczym bestie - to dopiero wyzwanie!

Autor: Markus Zusak
Tytuł: Złodziejka książek
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Liczba stron: 496
Moja ocena: 9+/10

Ludzie nie wyobrażają sobie życia bez wielu przedmiotów. Niektórzy nie obędą się bez telefonu komórkowego czy internetu, inni bez torebki zawierającej "same potrzebne rzeczy" (i ważącej niestety z pół tony!), a inni bez porannej kawy. Dla książkoholików największą katorgą jest brak jakiegoś czytadła do spędzenia czasu. Potrafisz sobie wyobrazić taką sytuację, że w jednej chwili wszystkie Twoje zapasy nagle znikają z półek, nie masz dostępu do e-booków, a do tego nie istnieje możliwość kupna ich w jakiejkolwiek księgarni lub wypożyczenia z biblioteki. Gdyby odcięto Cię od czegoś, co wzbudza w Tobie fascynację, do czego mogłabyś się posunąć, byle to dostać?



II wojna czasowa to nie był okres prosty, łatwy i przyjemny. Niemcy określali to początkowo mianem blitzkriegu, czyli wojny błyskawicznej... która przeciągnęła się w czasie i trwała prawie 6 lat. W tych trudnych czasach przyszło żyć Liesel Meminger, dziewczynce, przygarniętej przez jedną z rodzin, a która zapałała prawdziwą miłością do książek. Niestety, nie miała jak ich zdobyć w zwyczajny sposób, dlatego postanowiła posłużyć się kradzieżą, bo tylko w ten sposób mogła delektować się słowem pisanym. Książki przynosiły jej ukojenie, jednak nie mogły zakryć tego, co działo się wokół niej - bestialstwa i okrucieństwa, którego dopuszczali się wobec siebie ludzie. 

Dosyć niedawno miałam okazję przeczytać inną książkę Zusaka - Posłańca, który delikatnie mówiąc zachwycił mnie. Po tej lekturze byłam pewna, że niedługo sięgnę po jego najsłynniejszą powieść - zapewne nie zdarzyłoby się to aż tak szybko, gdybym nie natrafiła na nią na kiermaszu (całe 2,50 mnie kosztowała, a była w stanie idealnym!), więc gdy już trafiła w moje łapki to nie mogłam się zdobyć na to, by odłożyć ją gdzieś na półkę, by czekała na to, aż się uporam z książkami bibliotecznymi. Zdecydowałam się mieć ją na oku i zacząć jak najszybciej. I żałuję z całego serca, że tak późno na nią trafiłam. 

Ciężko mi opowiedzieć, o czym jest to książka, bo przeplata się w niej wiele motywów. Mamy tu pierwszą dziecięcą miłość - jeszcze bardzo niewinną, ale mającą w sobie mnóstwo uroku; mamy też motyw kradzieży - można zastanawiać się nad tym, czy to był etyczny czyn, lecz gdy na świecie ginęło tylu ludzi, to czy ktoś przejmował się kilkoma skradzionymi książkami? Spotykamy się też z z miłością rodzicielską - przecież Liesel była zaadoptowana przez Hubermannów, a mimo to traktowali ją jak własne dziecko, obdarzając ją ogromną miłością i ciepłem - jakkolwiek by to nie okazywali. Lecz według mnie tym, na co najbardziej autor chciał zwrócić uwagę, jest kwestia człowieczeństwa. I ludzkich zachowań w krytycznych sytuacjach.

Świetnym zabiegiem było przeciwstawienie sobie dwóch typów Niemców w tej opowieści. Dla wielu ludzi Niemcy kojarzą się od razu negatywnie, każdy z nich to kat i morderca, bo niestety zapominają, że wcale tak nie było... Byli wśród nich ludzie, którzy autentycznie byli przeciwnikami nazizmu i robili to, co mogli, by się temu przeciwstawić, bardzo często ryzykując przy tym życie. Żydzi byli w ich mniemaniu jak robactwo, które trzeba jak najszybciej wytępić, więc gdyby ktoś dowiedział się o tym, że jakaś osoba przetrzymuje go w piwnicy... oj, wesoło na pewno by nie było. A jednak ludzie to robili! Ryzykowali, bo nie zatracili w sobie w obliczu tej katastrofy człowieczeństwa i chcieli choć trochę ulżyć innym w niedoli. 

Zusak po raz kolejny mnie zachwycił. Nie tylko tematyką, jakiej się podjął, ale jej wykonaniem. Nie mam pojęcia, co ma on w swoim sposobie pisania, ale wiem za to, że uwielbiam go! Podejrzewam, że w jego wykonaniu nawet instrukcja wchodzenia po schodach byłaby dla mnie interesującą lekturą. Niesamowicie potrafi grać na ludzkich emocjach, stawiać rozmaite dylematy natury moralnej, a także wyciskać łzy z oczu. Posuwa się często do nieuczciwych zagrywek, lecz robi to w tak przyciągający do siebie sposób, że mimo częstego żalu o to, jak postępuje ze swoimi bohaterami, to w ostatecznym rozrachunku nie jestem zła. Jestem jedynie cholernie uszczęśliwiona, że powstała tak cudowna książka, bo może się wydawać, że o II wojnie światowej powiedziano już wszystko i temat został wyeksploatowany do dna - a jednak pan Zusak coś jeszcze z niego wycisnął, komponując to w zachwycającą całość. 

50 komentarzy :

  1. Książka czeka na półce. Po tak zachęcającej recenzji mam ochotę zajrzeć do niej już teraz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zachęcam, by zajrzeć jak najszybciej, książka zdecydowanie warta uwagi! :)

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mój absolutny must read. Absolutny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez od dawna planowałam, że muszę przeczytać i w końcu udało się ten mały plan zrealizować. :)

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że i w Tobie wzbudziła mnóstwo emocji, ale nie dziwię się ani trochę, przecudowna opowieść! ;)

      Usuń
  6. Zaczełam ją czytać i odłozyłam, została mi połowa tomiska ;) na pewno wrócę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak ją można było odłożyć?! :< Nie spodobała Ci się, czy dlaczego przerwałaś? No dla mnie jakoś niepojęte no, nie wierzę... :<

      Usuń
  7. Mam na półce, ale jakoś mnie na razie "nie rwie" do czytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, to szkoda bardzo, w każdym razie Ci polecam! :)

      Usuń
  8. 2, 50 za taką książkę? Zrobiłaś niezły interes. Zazdroszczę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie chciało mi się wierzyć, no ale zdarza się. :) Trochę żałuję, że nie jest to wersja w twardej oprawie, ale nie będę narzekać, bo to byłby już grzech. :D

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Nie ma się czym martwić - to tak jak ja. :) Powoli próbuję je nadrabiać, ale ciężko tak, bo tyle nowości jest, a tu jeszcze mnóstwo starszych, cudnych książek! :)

      Usuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wiesz czego Ci zazdroszczę? Umiejętności pisania tak sugestywnych wstępów ;) Nadal nie przeczytałam tej książki i nie wiem kiedy to zrobię, ale będę pamiętać, że Tobie się podobało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że tak je odbierasz! :) Zawsze na początku staram się choć troszkę zaintrygować czytelnika, jakoś zaciekawić do dalszego czytania, może to w tym tkwi sekret. :) To polecam, mam nadzieję, że przyszłości i u Ciebie przeczytam o niej! ;)

      Usuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ta pozycja jeszcze przede mną, lecz ciężko czyta się mi książki, które są osadzone w czasie wojennym, lecz nie mniej, jest to pozycja, którą muszę przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że czytanie tej nie byłoby tak ciężkie, ją się czyta naprawdę błyskawicznie. :)

      Usuń
  19. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  20. Gdzie Ty, kobieta, wynajdujesz takie tanie książki? ;o Ja sama żałuje że przegapiłam przecenę w Biedronce, kiedy ta powieść była trochę tańsza :-) I jestem nią bardzo zainteresowana, chociaż, jeszcze jej nie czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam niedaleko siebie taką niepozorną księgarnię - gdy organizowany jest kiermasz to czasem znajdzie się tam właśnie taka perełka, w którą ciężko uwierzyć. :) Bardzo polecam Ci ją, myślę, że jeszcze na pewno ta książka będzie w jakiejś ciekawej ofercie i będzie można ją zdobyć po korzystnej cenie. ;)

      Usuń
  21. Mam tę pozycję na mojej chciej -liście. I coś czuję że sięgnę pod nią prędzej niż później! :))
    moje-poczytajki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zachęcam, by było to wcześniej - warto warto warto! :)

      Usuń
  22. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  24. Mam tą książkę w planach już od jakiegoś czasu i chyba w końcu muszę ją zdobyć i przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mam nadzieję, że niedługo przeczytam o niej u Ciebie! :)

      Usuń
  25. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  27. Jedna z najpiękniejszych książek, prawda? Marzy mi się mój własny egzemplarz (w starym wydaniu okładkowym) w twardej grubej oprawie. A za 2,50 kupić ten tytuł, to trzeba mieć naprawdę ogromne szczęście!:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak, niesamowita! Ja też po cichu sobie marudzę teraz, że szkoda, że nie jest to stare wydanie, ale tylko tak po cichu. :D

      Usuń
  28. Oczywiście słyszałam o tej pozycji już parokrotnie. Jak na nią trafię to z pewnością przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To polecam z całego serca, warta uwagi jak najbardziej! :)

      Usuń
  29. Hi would you mind stating which blog platform you're working with?
    I'm going to start my own blog in the near future but
    I'm having a hard time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm
    looking for something unique. P.S Apologies for being off-topic but I had to ask!


    Here is my website :: retirement calculator
    ()

    OdpowiedzUsuń
  30. You ought to take part in a contest for one of the greatest websites online.
    I'm going to highly recommend this blog!

    Have a look at my webpage ... learn stock market investing (kenbrackett.copytaste.com)

    OdpowiedzUsuń
  31. It's awesome in support of me to have a site, which is helpful
    in support of my know-how. thanks admin

    Also visit my site: retirement investment ()

    OdpowiedzUsuń
  32. Thanks very interesting blog!

    Here is my page; Kenneth Brackett Delaware

    OdpowiedzUsuń
  33. If you wish for to get a great deal from this piece of writing then you have to apply such
    strategies to your won web site.

    my web page ... lottery success (http://www.videojug.com/user/kenbrackett)

    OdpowiedzUsuń
  34. We're a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your site provided us with helpful information to work on. You've performed a
    formidable job and our whole neighborhood will likely be grateful to you.


    Visit my webpage :: credit card consolidation

    OdpowiedzUsuń
  35. Magnificent goods from you, man. I've understand your stuff
    previous to and you are simply extremely magnificent.
    I actually like what you've got right here, certainly like what you're stating and the way through which you are saying it.
    You make it enjoyable and you continue to take
    care of to keep it smart. I can't wait to read far more from
    you. That is really a great web site.

    Also visit my page financial planners work

    OdpowiedzUsuń
  36. If some one desires expert view regarding blogging then i propose him/her to pay a visit this blog, Keep up the
    pleasant job.

    Feel free to visit my web page - Best stock investors (Bigsight.Org)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka